موزامبیک قطب جدیدی از فعالیت های سلفی-جهادی در آفریقاست. قبل از اکتبر سال ۲۰۱۷ ، هنگامی که حملات در شمال کشور آغاز شد ، این کشور  سوابقی از فعالیتهای سلفی-جهادی  نداشت. تا این که در ژوئن سال ۲۰۱۹ ، برخی از شورشیان مستقر در موزامبیک  با دولت اسلامی بیعت کردند.

یک شورش در حال ظهور مرتبط با دولت اسلامی در موزامبیک ممکن است به کشور همسایه یعنی تانزانیا گسترش یاید و خطر بی ثباتی گسترده تر و گسترش تهدیدات جهادی سلفی را در شرق آفریقا منجر شود. شورشیان سلفی-جهادی مستقر در موزامبیک در ۱۳ نوامبر شش روستایی را در یک روستای مرزی تانزانیا اعدام کردند و این نخستین حمله مرزی گزارش شده در این رابطه را نشان می­دهد. این حمله ناخوشایند بود ، اما هشدار اولیه این تهدید است که جنبش سلفی-جهادی ، شامل القاعده و دولت اسلامی ، می تواند برای ششمین کشور بزرگ آفریقا مطرح باشد.

  موزامبیک قطب جدیدی از فعالیت های سلفی-جهادی در آفریقاست. قبل از اکتبر سال ۲۰۱۷ ، هنگامی که حملات در شمال کشور آغاز شد ، این کشور  سوابقی از فعالیتهای سلفی-جهادی  نداشت. تا این که در ژوئن سال ۲۰۱۹ ، برخی از شورشیان مستقر در موزامبیک با دولت اسلامی بیعت کردند. آنها تحت عنوان استان مرکزی آفریقای مرکزی دولت اسلامی ، به همراه یک گروه شبه نظامی جداگانه فعال در یک منطقه شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت می کنند. شورش شمالی موزامبیک نسبتاً ناخوشایند است و شرایط مداوم خشونت و شکایت مردم احتمالاً با گذشت زمان آنرا تقویت خواهد کرد. مقامات موزامبیک در حال حاضر با پشتیبانی روسیه از یک واکنش نظامی سنگین استفاده می کنند.  انتخابات مناقشه برانگیز، بی ثباتی موزامبیک را در کوتاه مدت ایجاد می کند و گروه های سلفی-جهادی در سایر مناطق به طور مرتب از چنین شرایطی برای ایجاد روابط با جمعیت  آسیب دیده بهره می گیرند و احتمالاً همین کار را در موزامبیک نیز انجام می دهند.

تانزانیا از گسترش جنبش سلفی-جهادی آسیب پذیر است. تانزانیا ، که جمعیت مسلمان آن کمی بیش از یک کل جمعیت کشور است ، هرگز شورشی سازمان یافته سلفی-جهادی را تجربه نکرده است. از زمان بمب گذاری در سال ۱۹۹۸ سفارتخانه های آمریکا در شرق آفریقا ، هیچ حمله تروریستی بزرگی در کشور صورت نگرفته است. با این حال ، این کشور برای شبه نظامیان جهادی سلفی - جهادی که در کشورهای همسایه فعالیت می کنند ، پناهگاه خویی بشمار می­رود. احتمالاً برخی از شبه نظامیان در شمال موزامبیک تانزانیایی هستند.

تانزانیایی­ها یکی از بیشترین نیروهای مبارز خارجی در الشباب ، وابسته به القاعده واقع در سومالی مستقر در آفریقای شرقی را تشکیل می دهند. وخیم تر شدن اوضاع سیاسی در تانزانیا ممکن است فرصت­های جدیدی را برای گروه های جهادی سلفی ایجاد کند تا روابط خود را با مردم محلی برقرار کنند. آشفتگی سیاسی در مجمع الجزایر اکثریت مسلمان زنگبار پیش از این به جلب برخی جوانان زنگباری برای پیوستن به الشباب کمک کرده است. پیش از انتخابات پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۰ ، بحران زنگبار عمیق تر خواهد شد.

در بدترین حالت ، شورش جهادی سلفی-موزامبیک می تواند به تانزانیا گسترش یابد و کشور را بی ثبات کند. تانزانیا دو برابر موزامبیک جمعیت دارد و عدم ثبات آن اثرات عمیق منطقه ای خواهد داشت. این احتمالاً شامل افزایش بار پناهندگان موجود برای کنیا ، شریک استراتژیک ایالات متحده است.

            اینکه شبه نظامیان جهادی سلفی در حال تغییر تمرکز خود به تانزانیا هستند از تولید رسانه­های سواحیلی زبان توسط گروه های سلفی-جهادی و آدم ربایی یا حملات دیگری که قصد دارد صنعت حیاتی توریسم تانزانیا را مختل کند بدست می­آید ، همانطور که الشباب با موفقیت این کار را در کنیا انجام داده است. شبه نظامیان همچنین ممکن است سرمایه گذاری های خارجی مانند معادن یا کارخانه ها را هدف قرار دهند. مقامات تانزانیا احتمالاً در مراحل اولیه شورش را با شیوه­ای سنگین و نظامی پاسخ خواهند داد که البته این خطر را به دنبال دارد تا حمایت بیشتری از گروه های سلفی-جهادی در جوامع هدف داشته باشد. مقامات تانزانیا ممکن است با استفاده از موضوع تهدید تروریستی به منظور توجیه سرکوب بیشتر مخالفان سیاسی ، شرایط مطلوبی را برای جذب گروه­های سلفی-جهادی در زنگبار ایجاد کنند.

اگر ایالات متحده و شرکای آن از مشکل فزاینده جهادی سلفی در جنوب شرقی آفریقا چشم پوشی کنند ، این موضوع همچون سرطان گسترش یافته و در نهایت مستقیماً ایالات متحده را تهدید می کند. گروه­های سلفی-جهادی یک جاه طلبی جهانی دارند، گسترش آنها در آفریقا به آنها امکان می دهد پناهگاه ها و قابلیت­هایی را که یک روز برای حمله به غرب نیاز دارند دراین منطقه ایجاد کنند. ایالات متحده می تواند اقدامات کم هزینه ای را برای مهار تهدیدات سلفی-جهادی آفریقای شرقی پیش از آنکه غیرقابل کنترل شود ، اتخاذ کند. ایالات متحده باید همکاری های بیشتری  با نیروهای امنیتی تانزانیا و موزامبیک در نظر بگیرد تا بتواند گسترش این نیروها را کاهش دهد. ایالات متحده همچنین باید با تانزانیا همکاری کند تا برای حل بحران سیاسی در زنگبار تلاش کند. پیامد وخیم ترین سناریوها موجبات ناپایداری و بسیج سلفی-جهادی از شبه جزیره عربستان تا جنوب آفریقاست.

منبع: سایت  Critical Threats Projectوابسته به The American Enterprise Institute

این پروژه به منظور بررسی و مطالعه خطرهای احتمالی علیه ایالات متحده آمریکا ایجاد شده تا مشاوره­های لازم را جهت جلوگیری از تهدیدات به مسئولین مربوطه ارائه نماید.

لینک مقاله:

 https://www.criticalthreats.org/analysis/a-salafi-jihadi-insurgency-could-spread-to-tanzania

کد خبر 1542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =